Khamis, 30 Jun 2011

Ingatkah Kita Pada-NYA

Bismillahirrahmanirrahim… selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi kita, nabi Muhammad s.a.w, beserta ahli keluarga baginda dan juga para sahabat r.a…


Benar, perjalanan kita sangat panjang..merentasi masa..dalam masa kita berjalan meredah perjalanan itu,sudah pasti ada halangannya. Kadang2 hinggakan kaki ini berat dan mula merasa sudah tidak sanggup untuk menyambung perjalanan.. kerana hanyaduri2 yang senantiasa menusuk kaki ketika perjalan,lubang2 yang kadang2 kita tidak Nampak sampaikan kita tergelongsor ke dalam lubang tersebut.. kita merasa jalan yang kita lalui sangat berat..tapi, benarkah ianya berat? Ataupun hanya sekadar sangkaan kita sahaja.. mula terfikir, kenapa diri ini cepat benar putus asa? Baru terjatuh sedikit sudah mengeluh panjang.. baru tercucuk duri sedikit sudah berhenti dan berehat terlalu lama, walhal tidak seberapa mana pun dalam luka tersebut.. tapi kesannya bagaikan terlalu dalam tusukan duri itu..


Pernah bertanya pada orang lain, bagaimana perjalanan mereka? Ada yang bergerak dalam keadaan gelap gelita.. ada yang tidak secukup sifat bergerak,tapi bila di lihat, punyalah cekal dan kentalnya hati- hati mereka itu.. bagaimana jalan yang sukar tersebut di tempuh bersama dengan senyuman yang setiap masa melewati di bibir mereka.. aneh dan janggal ya? Sedangkan diri kita ini nak kata sudah serba lengkap untuk menempuh sebuah perjalan yang panjang.. dengan bekalan2 yang kita rasakan sudah cukup.. namun mungkin kita tertinggal suatu perkara yang sangat- sangat penting..


“ Maka ingatlah kepada KU, AKU pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-KU dan janganlah kamu ingkar kepada-ku “

( al baqarah : 152 )


Betul..kadang2 kita terlupa perkara ini, perkara yang sangat penting bagi kita.. bila kita ingat ALLAH nescya ALLAH pasti akan ingat kepada kita… jangan pernah kita sesekali tinggalkan ALLAH dalam hidup kita.. kerana di situlah sebenarnya lahir rasa ketenangan.. kenapa ya orang yang kurang sifat dari kita mereka mampu menjadi sehebat itu? Maka kerana mereka tahu mereka diciptakan begitu dengan sebab, dan mustahil bukan ALLAH akan membiarkan mereka setelah di ciptakan.. kerana itu kekuatan dan ketaatan mereka di lihat hebat berbanding kita ini yang sempurna dari mereka merasa cepat lupa… teringat sebuah nasyid arab yang berbunyi :

-

“ sesiapa yang dekat kepada ALLAH

Maka rahmat itu akan menetap didalam hatinya “


Begitulah hakikat hidup kita.. segala setiap perbuatan kita adanya ALLAH.. ALLAH itu sentiasa berada di dalam hati kita..bila kita ingat kepadaNYA, DIA pasti akan ingat akn kita.. janganlah pernah mersa putus asa denganNYA kerna rahmatnya sangat luas.. seperti yang telah termaktub dalam firman ALLAH:


“ katakanlah wahai hamba-hamba-KU yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dengan rahmat ALLAH………”

( az zumar : 53 )


Kata pepatah melayu, sudah terang lagi bersuluh… jangan sesekali kita merasa tersisih dengan ALLAH, ALLAH itu Maha adil, maha pengampun, maha penyanyang.. mintalah kepadaNYA, nescaya Dia perkenankan.. tapi bukan dengan tiba2 doa kita di makbulkan.. ALLAH ada caranya untuk kabulkan doa kita.. ada masanya DIA kabulkan dengan cara yang lain..dengan jalan yang lain..maka di situ lah perlunya sifat istiqamah dan sabar.. istiqamah dalam sentiasa berdoa dan sabar dalam menunggu jawapan dari ALLAH.. kerana takut2 kita jadi golongan seperti ini


“ dan apabila manusia ditimpa bencana, dia memohon (pertolongan) kepada Tuhanya dengan kembali (taat) kepada-NYA ; tetapi apabila DIA memberikan nikmat kepadanya dia lupa (akan bencana) yang dia doa kepada ALLAH sebelum itu…..”

( az zumar : 8 )


Nauzubillah… moga2 kita dijauhkan dari golongan tersebut…


Segala yang baik itu semuanya datang dari ALLAH, tanpaNYA tidak mampu untuk ku coretkan disini..segala kudrat ku datang dengan keizinaNYA.. segala salah dan silap itu datang atas kelemahan diri yang tidak sesempurna jiwa…

-wallahu’alam-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan