Khamis, 9 Jun 2011

Kemana Hati Ini Diberikan

Bismillahirrahmanirrahim…selawat dan salam keatas junjungan besar nabi kita,nabi Muhammad s.a.w beserta ahli keluarga baginda dan juga para sahabat r.a…


padaMU ku serah segala
harta sepenuh jiwa raga
hanya Kau yang maha pemurah
meredakan hati yang gundah


ya ALLAH
padaMU ku curahkan segala
perasaan yang melara
Engkaulah yang punyai cinta
Membawaku kepuncak nasuha


Ku kesali kealpaan diriku
Ku tangisi kesilapan lalu
Walaupun sekali takkan ku ulangi


Ya ALLAH Tuhanku
Bantulah hambaMU
Jangan dibiarkan diriku terus dibelenggu


Ampuni dosaku
Terangi hatiku
Izinkan ku kembali
Ke jalan redhaMU

Tiada lain yang kuharapkan
Hanya kasih sayangMU Tuhan
Membawaku ke redhake ampunan

tajuk: nasuha
kumpulan: mestica


Kita manusia acap kali tidak pernah lari dari setiap kesalahan dan kesilapan..kerana sinonim lah dengan kita manusia yang sifatnya lemah,tidak ada kudrat pun melainkan dengan izin ALLAH Yang Esa..itulah lah kita..manusia..benar kita pernah melakukan kesalahn dan kesilapan,tapi pasti ada penawar bagi tiap yang kita lakukan tersebut..maka apakah ia?itulah taubat..taubat yang sebagaimana?taubat yang sebenar2 taubat sehingga kita cukup serik untuk mengulangi kesilapan lampau..kenapa ada diantara kita masih lagi mengulangi kesilapan lampau?itulah sikap diri kita..tidak pernah mengambil ibrah atas setiap kesalahan..bahkan ALLAH banyak kali sebut dalam al quran supaya kita perhatikan kaum2 yang ALLAH binasakan dahulu..tidakkah kita mengambil ibrah..maka begitulah juga kita dalam hayat kita..apabila ada kesilapan cepat2 beristighfar memohon keampunan dari ALLAH.. teringat kalam dari syaidina Ali r.a :


“orang mu’min tidak akan jatuh kedalam lubang yang sama sebanyak dua kali”


Sekiranya kita masih melakukan kesalahn yang sama,maka tanyalah diri kita..al quran ada,hadis sudah ada..para ulama’ ramai..tapi kenapa kita tetap begitu? maka merintihlah kita kepada ALLAH,sebagai hambaNYA..tanda kita kembali kepadaNYA..itulah tempat pengaduan yang sebaik2nya..ALLAH rindu akan rintihan kita..pernah terbayang,bagaimana seseorang yang kasih dan cinta akan kita,dia sering beri kita pelbagai hingga kita mampu menggukir senyuman kepuasan..namun kita buat endah tak endah sahaja padanya..apa perasaanya? Dan kita berpaling pada orang lain, sudah pasti kecewa bukan? sedih bukan?


Begitu juga kita umpamakan bagaimana ALLAH beri kita pelbagai,serba serbi cukup..tup2 kita cuba mengadu kepada cinta yang lain? Bagaimana ALLAH nak memandang kita akhirat kelak? Hina kita bukan? Sedarlah jiwa,ALLAH sedikit pun tidak akan rugi sekiranya kita tidak membalas cintaNYA,tapi sebaliknya dan hakikat kebenaran,kitalah yang rugi..bahkan pabila tiba di padang pengumpulan kelak..sudah pasti penyesalan yang teramat sangat,namun ketika itu tiada ada apa upaya pada kita untuk mengembalikan waktu2 yang telah merentasi kita..sebelum kita menanggung penyesalan kelak,alangkah baiknya jikalau kita cuba berusaha sedaya yang mungkin untuk menggapai cintaNYA yang teragung..hakikat cinta yang sebenar,sekalikita merasa,nikmatnya tidak mampu kita ungkaikan dengan kalam kita..sujud dan syukur sahaja yang mampu kita balaskan,tapi itulah tanda syukur hambaNYA..


Begitulah bait lagu diatas,cuba mengembalikan cinta yang lama yang jauh terperusuk kembali kepada jalan yang sudah bersuluh dihadapan..dan ingatlah akan kita,dalam mencari cinta,pasti kita temui pahit dan dukanya bukan? kerana itulah ubat dan penawar bagi hati kita nie..untuk mendapatkan hakikat cinta teragung,perlu adanya pengorbanan..korbankanlah seadanya mungkin,kita pasti tidak akan menyesal akan pengembalian yang kita akan dapat..


Sekadar coretan dari hati..sebagai peringatan diri saya sendiri..agar tidak terus lalai dari perkara yang pasti kelak penyesalan sudah pasti terconteng pada muka sendiri..segala kebaikan itu datangnya dari ALLAH Yang Maha Sempurna..dan segala kelemahan dan kesilapan datnagnya dari diri yang tidak sesempurna jiwa…

-wallahu alam-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan