Khamis, 10 Mei 2012

Nilai Seorang Wanita Untuk KU

Apa nilai wanita bagiku?
air matanya mampu meruntun hatiku,
suaranya bisa melemaskan aku,
pujuk belainya mampu menenangkan ku,
hangatnya mampu membuatkan ku lena tidur,
bingkisan ceritanya membuat aku terbuai akan mimpi,
pandangannya sahaja cukup buat aku menjadi sayu,
kelembutanya bisa menggamit isi dunia.

dia menyembunyikan pelbagai cerita,
demi menjaga hati2 dari derita,
dia senyum tanda suka penuh ceria,
tapi hati menyimpan seribu luka,
dia bisa membisikkan kata hikmah lembut ketelinga,
saat pelbagai ujian dia menerima,
tidak mudah aku untuk memahaminya,
kerana dia tidak mahu orang susah disisinya.

apa aku balas padanya?
tidak mampu aku untuk melebihinya,
tidak ada insan sebaik dirinya,
dia wanita dia juga penjaga,
hanya lamunannya sudah cukup buatku tertanya,
apa derita apa juga ceritanya,
kemana dia saat orang tidur lena,
kemana dia saat orang kenyang bangga,
kemana dia saat senyum aku tersimpul membuai ceria.

itu dia wanita dihatiku,
jauh sekali jarakku dengan dirinya,
sukar aku untuk terjemahkanya,
yang aku mampu hanya berkongsi cerita,
ingin kubanggakan insan sepertinya,
bisa merubah penjuru dunia,
yang kecil membesar penuh tenaga,
yang sedih mekar penuh ceria,
kini seluruh dunia mengenalinya,
dia tersenyum sambil meniti usia.

wanita yang dimaksudkan untuk kisah kali ini adalah ibuku....
ramai orang kini letak mereka dirumah orang tua,
ada pula hanya ziarah sekali sekala,
mereka tidak minta sedikit pun harta,
hanya dipinta sentiasa dijaga,
masakan dulu usia kecil kita dia penuhkan,
kini usia akhirnya kita pula baktikan,
ini luahan rasa hati anak....


teman2, doakan aku agar mampu berbakti kepada insan bergelar ibu hingga akhir hayat...
ini cerita aku, untuk ibu yang selalu menungguku, hanya doa mampu kukirim...saat ketika air mata jatuh berguguran, memohon agar mereka bergelar ibu dijaga penuh rapi, ditatang penuh kasih sayang, tanpa perlu harap balasan, kerana mereka itu IBU.....

semua maklum hari ibu itu haram disambut bagi orang islam...buat apa kita nak tiru macam orang bukan islam, setiap hari yang ada bagi umat islam adalah hari ibu, selagi bumi berputar, selagi nyawa dikandung badan...selagi itulah hari ibu masih ada bagi kita, jangan pernah mengkhususkan sesekali hari ibu, mahupun bapa...ingat kita orang islam, kita ada cara yang diajar dalam islam, kita ikut, kita patuh insya-ALLAH selamat dunia akhirat...wallahualam..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan